DOLAR 38,8949 0.36%
EURO 43,4533 -0.25%
ALTIN 3.999,77-0,80
BITCOIN %
Ankara
°

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
sponsor reklam
21 okunma

Deprem enkazından çıkan sanat: Kimin için, ne için?

ABONE OL
23 Mart 2025 15:33
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Sanat dünyasının zorlama hikayelerinden, felaketi anlatırken, anlatıdan felaket çıkarmalarına alıştık evet, her serginin bir teması olmalı, tamam. Ama her eserin de illa bir trajediye yaslanması mı gerek? Sanatçılar artık yalnızca malzeme değil, hikaye de topluyor. Enkazdan demir değil, ‘anlam’ çıkarıyorlar. Her kırılmış metalin bir toplumsal hafıza metaforuna dönüşmesi şart mı? Sanatın bir anlatısı olması gerektiği doğrudur, ancak her anlatının da ille de bir felaketle bezenmesi gerekmez.

Neden mi bunları söylüyorum çünkü deprem yardımları, savaş için bağışlanan sanat eserleri, sanattan devşirilen çadırlar… Hepsi kulağa hem trajik hem de ironik gelen bir gerçekliğin parçaları. Ama bazen, hikaye uydurma merakımız bizi bir sınırın ötesine taşıyor. İşte tam da bu yüzden, bazı sergiler moral vermek yerine rahatsız ederken ekstra bir mutsuz ediyor. Adıyamanlı depremzede Berfin Dolaş’ın ‘Kılçık’ adını verdiği eseri, enkazdan topladığı demirlerle yapılmış. Anlatıma göre, her demiri bükerken felaketi tekrar yaşamış, ama aynı zamanda ‘yeniden kapıyı aralamak’ istemiş. O kapı neresi, neye açılıyor bilmiyoruz ama öyle görünüyor ki sanatçı, depremin tahribatını bir anlatı malzemesi olarak yeniden inşa etmiş. Burası kritik nokta:

Sanat sadece estetik bir ifade değil, tamam. Toplumsal hafıza oluşturabilir, tamam. Ama yaşanmış, sıcaklığı hala korunan bir felaketin enkazından sanat çıkarmak ne kadar etik? Sahi, felaketin izlerini birebir sanat eseri yapmak, acının sanatsal bir meta haline gelmesi değil mi? Birileri o enkazın içinde sevdiklerini kaybetti, diğerleri o enkazdan demir seçip eser üretti. Sonra bunlar paketlenip sergiye dönüştü ve izleyiciler düşünmeye davet edildi. Hatırlayalım: Depremin üzerinden birkaç yıl geçti, hâlâ enkazdan çıkan fotoğraflara bakıp kaybettiklerini anmaya çalışanlar varken, “büyük bir sanat eseri yarattım” diyerek bu acıyı estetize etmek vicdanımıza ne kadar uyuyor? Bazı hikayeleri anlatmak gerekir ama bazılarını zorlamamak en iyisidir. ‘Kılçık’ eserinin niyeti ne olursa olsun, sonunda acıyı bir anlatı unsuru haline getirmekten öteye geçemiyor.

BİR İLHAM İFLASI
Bizi sarsar, düşündürür, başka bir dünyanın kapılarını aralar. Ancak son yıllarda, özellikle de çağdaş sanat ve tasarım dünyasında, giderek daha sık rastladığımız bir şey var: İlhamın sığlaşması. Haftanın sanat haberi, ölen dedesinin ceketinden ilham alarak sanat eseri üreten bir sanatçıdan geldi. Ahşap eserler yapmış, ölen dedenin ceketinin benzerleri hepsi. Şaka mı, gerçek mi? Yoksa bu sadece ‘ilham’ kelimesinin içinin boşaltılmasına bir örnek mi? Yanlış anlaşılmasın, acıdan sanat çıkarmanın kendisi sorun değil. Aksine, savaşlara, yıkımlara, insanlık trajedilerine ithaf edilen sayısız eser, sanat tarihinin mihenk taşları arasında yer alıyor.

Picasso’nun Guernicası, Goya’nın 3 Mayıs 1808 tablosu, Shostakovich’in 7. Senfonisi… Hepsi bir dönemi ve bir ruh halini yansıtıyor. Ama dedemin ceketi? Bir sanatçının ya da tasarımcının içinde bulunduğu ruh hâlini yansıttığı iddia edilen bu tür ‘konseptler’, ne yazık ki giderek daha az anlam ifade ediyor. Sanatın kişisel deneyimlerden beslenmesi kadar doğal bir şey yok. Ancak gerçek bir anlatının, bir derinliğin olması gerekiyor. Sanatçının acısıyla izleyicinin arasında bir bağ kurulmadığında, ortaya çıkan şey yalnızca bir pazarlama anlatısı oluyor. “Ben bunu yaşadım ve sanat yaptım” demek, sanatın bir ifade biçimi olduğu gerçeğini değiştirmez ama onu yüzeyselleştirebilir. Peki biz ne zaman bu kadar ilhamsız kaldık? Belki de sorun sanatçılarda değil, onlara sınırsız takdir gösteren izleyicide. Gerçekten ilham verici olanı talep etmediğimiz sürece, ölen dedenin ceketi ilham kaynağı olmaya devam edecek. Ve biz de her defasında “Sanat gerçekten buraya mı evrildi?” diye sormaya devam edeceğiz.

HARRY POTTERVE SENFONİBULUŞMASI
Büyücülük dünyasını dev ekranda izlerken, efsanevi John Williams’ın müziklerini canlı bir senfoni orkestrasından dinlemek… Hayal gibi değil mi? Harry Potter ve Felsefe Taşı film konseri tam da bunu vaat ediyor!

19-20 Nisan’da İstanbul ve 10-11 Mayıs’ta Ankara’da gerçekleşecek bu muhteşem etkinlikte, 100 kişilik İstanbul Film Orkestrası, filmle kusursuz bir uyum içinde performans sergileyecek. Yani Hedwig’s Theme çalmaya başladığında, Hogwarts mektubunuz kapınızdan içeri süzülmese de tüyleriniz diken diken olacak. Filmi defalarca izlemiş olabilirsiniz ama canlı senfoni orkestrasıyla deneyimlemek bambaşka bir büyü!

Haber Kaynak : SABAH.COM.TR

“Yayınlanan tüm haber ve diğer içerikler ile ilgili olarak yasal bildirimlerinizi bize iletişim sayfası üzerinden iletiniz. En kısa süre içerisinde bildirimlerinize geri dönüş sağlanılacaktır.”

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.